Primary Advertiser

כרבע מהילדים בישראל סובלים מהשמנה. איך אפשר לעצור את המגיפה הזאת?

ערן דוידי, בשיתוף נובו נורדיסק

24.7.2023 / 9:59

יותר מקרי סוכרת, הפרעות שינה, פגיעה בפוריות והפרעות פסיכולוגיות - הילדים שלנו עשויים לסבול מבעיות חמורות כבר בגיל צעיר. מה הגורמים למגפת השמנה בגיל צעיר ואיך עוצרים אותה?

ילדים משחקים כדורסל. ShutterStock
השלכות בריאותיות רבות וקשות/ShutterStock

אנחנו שומעים כל הזמן על מגפת ההשמנה בילדים וכולם מדברים על כך שהילדים של היום נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנה מאי פעם. אבל האם אנחנו יודעים במה מדובר מלבד עליה במשקל? אנחנו נוטים לחשוב שהשמנה בילדות אכן משפיעה על הבריאות, אבל יותר ויותר מחקרים מראים על השלכות בריאותיות רבות וקשות, בהווה ובעתיד של הילדים האלה. למי שלא מתמודד עם השמנה קשה לדמיין את הקשיים החברתיים והפסיכולוגים איתם מתמודד ילד כזה.

כדי להבין שמדובר במגיפה צריך להביט במספרים: דו"ח שפורסם באוקטובר האחרון בכנס השנתי של החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר של ההסתדרות הרפואית (הר"י) מצא כי בקרב ילדים בישראל שכיחות מחלת ההשמנה גבוהה בהרבה מאשר הממוצע במדינות ה- OECD . דו"ח נוסף שנערך במסגרת התוכנית הלאומית למדדי איכות (עמ' 22) הראה כי בשנת 2021 בקרב ילדים בני 7 שנים היו כ-19.6 אחוזים ילדים עם עודף משקל. בקרב בני נוער בני 14-15 שיעור ההימצאות עודף משקל והשמנת יתר עמד על 29.3 אחוזים. עוד נמצא כי שיעורי עודף משקל והשמנה בקרב ילדים ונוער עלו במידה ניכרת עם הגיל.

השמנה מקצרת את החיים

"אנחנו רואים עליה בשכיחות של השמנה בילדים, ומעבר לזה עליה בשכיחות של סיבוכי השמנה בגיל צעיר", אומרת ד"ר אביבית ברנר מנהלת השירות לסוכרת בילדים במכון לאנדוקרינולוגיה בבית החולים לילדים דנה. "לא מזמן התפרסם מאמר שאסף נתונים מכל המרכזים בארץ, ונצפתה שם עליה חדה בשכיחות של סוכרת סוג 2 בבני נוער, כשבעבר היה מדובר במחלה של מבוגרים. מדובר במחלה קשה, גם מבחינת הנטל הטיפולי, גם מבחינת סיבוכים, קיצור תוחלת החיים, משמעות איומה".

לדבריה של ד"ר ברנר הבעיה בהשמנה אינה עניין של נראות או אסתטיקה, אלא בעלייה בכמות השומן בגוף, שלרוב מלווה בירידה בכמות השריר. "הבעיה שלנו היא שמדובר במחלה ובמצב שמעלה משמעותית סיכון לתחלואה מאוד קשה עם סיבוכים בריאותיים משמעותיים", אומרת ד"ר ברנר.

לדבריה, אין מערכת בגוף שלא מושפעת או נפגעת כתוצאה מהשמנה. בין הפגיעות אפשר למנות פגיעה במשק הסוכר, לחץ תוך גולגולתי שעולה ומתבטא בכאבי ראש חזקים, בעיות מפרקים, לחץ דם גבוה עם פגיעה מתמשכת בלב, יותר אסתמה קשה לטיפול. הפרעות בפוריות, בשני המינים, הפרעות במחזור החודשי, לטווח הרחוק עליה בסיכון ללקות בסרטן, השפעה פסיכולוגית עם פגיעה בדימוי העצמי ובתפקוד החברתי ועוד.

"המטרה העיקרית שלנו היא בראש ובראשונה למנוע התפתחות של השמנה וסיבוכי השמנה", מבהירה ד"ר ברנר. "לצערנו אנחנו מוצאים את עצמנו מתמודדים עם ביטויים רפואיים של מבוגרים כבר בילדות. בגיל 3-4 אנחנו כבר רואים השמנה משמעותית אצל ילדים. במקרים בהם יש השמנה משמעותית בגיל הגן - יתכן כי מדובר בגורם גנטי האחראי לפגיעה בתחושת השובע. ילדים אלו מופנים כחלק מהבירור ליעוץ גנטי בחשד לפגיעה בגן ספציפי (יש כמה כאלה וכל שנה הרשימה שלהם מתארכת) האחראי להשמנה קיצונית וסיבוכים בגיל צעיר מאוד. בירור, טיפול מתאים ומעקב במסגרת המרפאה האנדוקרינית עשוי למנוע תחלואה מוקדמת".

ילד שותה מיץ תפוזים בקשית. ShutterStock
הרגל רע ונפוץ. ילד שותה מיץ/ShutterStock

מה הגורמים לשמנה?

"יש פה בסיס גנטי. בהחלט הנטייה שלנו לצבור או לא לצבור שומן היא משהו שטבוע בנו ויש הרבה מחקרים שמעידים שנטייה גנטית משפיעה מאד על הרכב הגוף", אומרת ד"ר ברנר ומסייגת "אבל יש פה גם השפעה גדולה של הרגלים, וההרגלים שלנו רעים".

בין ההרגלים הרעים היא מונה צריכה של משקאות ממותקים ("צריכים לצאת מחוץ לסופרים"), מזונות תעשייתיים ("יש בהם חומרים שתורמים לאגירת שומן בכבד שתורם להתפתחות של סוכרת"), פעילות גופנית מעטה ("יש לא מעט ילדים שזה לא חלק מהשגרה שלהם, חוץ משיעורי הספורט הקצרים בביה"ס"). בנוסף, אנחנו מבלים הרבה מאוד שעות בפעילות יושבנית. "המטרה שלנו היא להגביר פעילות גופנית ולצמצם התנהגות יושבנית שרעה לנו בהרבה מובנים ומשפיעה בין היתר על הפעילות המטבולית".

"בנוסף, בגלל שיש יותר השמנה לאורך הדורות, אימהות נמצאות בסיכון גבוה יותר להשמנה מהאימהות בדורות שלפני, וכתוצאה מכך יש עליה בשכיחות של סוכרת הריון. ילד שהיה חשוף כעובר להשמנה וסוכרת אימהית, עשוי לסבול מהשמנה וסיבוכיה בגיל צעיר יותר. כלומר לא מדובר רק בגנטיקה, אלא גם העברה אפיגנטית שבה הסביבה מעצבת את הבריאות העתידית של הילד. ואנחנו צריכים לקטוע את הרצף הזה".

איך עוצרים את מגפת ההשמנה?

"לצערי, אצלנו במרפאה האנדוקרינית, אנחנו מקבלים ילדים שהם כבר עם השמנה משמעותית ועם התחלה של סיבוכי השמנה, אז המטרה שלהו היא לערוך סקירה של סיבוכים ולאתר אותם בשלב מוקדם ולהתחיל התערבות מבחינת אורח החיים, ובמידת הצורך גם התערבות תרופתית", מסבירה ד"ר ברנר.
"השינוי באורח החיים מבוסס על מודעות לאכילה מסודרת של מזון בריא. הכוונה באכילה מודעת היא שהיא שתעשה לא מול המסך, אלא ליד שולחן, ארוחה משפחתית אחת ביום - משהו שבמחקרים נמצא כמשפיע לטובה על מצבו הפסיכולוגי של ילד, שתיה של מים, הימנעות ככל הניתן מחטיפים וממתקים שמכילים חומרים שגורמים למוח שלנו לרצות עוד, ומשבשים את תחושת השובע".

לדבריה של ד"ר ברנר, ההורים הם חלק בלתי נפרד מההדרכה והטיפול. "מלכתחילה המסר שלנו הוא שילד עם תמיכה ושיתוף פעולה של ההורים והמשפחה הוא ילד עם סיכוי טוב יותר להצליח. כחלק מהטיפול במרפאה יש פגישות עם דיאטניות מומחיות בילדים עם הרבה מאוד ניסיון שהופכות את הנושא הרגיש הזה לאפשרי ואפילו מהנה.

בנוסף, אנחנו עובדים על שילוב פעילות גופנית בשגרת היומיום, באופן הדרגתי למי שלא רגיל, במקביל לצמצום שעות מסך, שיפור היגיינת השינה - שהיא בעצם ללכת לישון בשעה מתאימה, ולהקפיד על שעות שינה כפי שמומלץ לגילו של הילד. במקרה הצורך אנחנו עורכים בירור לדום נשימה בשינה במסגרת מעבדת שינה. ומי שנמצא כסובל מזה מקבל טיפול שיכול לתרום לירידה במשקל".
ויש גם טיפול תרופתי. "בשנתיים האחרונות נוספו לרפרטואר כלים תרופתיים שונים. חלקם מותאמים לטיפול בילדים החל מגיל 12, ואילו אחרים נועדו לילדים עם סוכרת".

"במקרים של מתבגרים בסוף ההתבגרות עם השמנה קיצונית וסיבוכים קשים ניתן לשקול את האפשרות של ניתוח בריאטרי . תהליך ההכנה לניתוח כולל ליווי פסיכולוגי ומעקב רופאים מומחים. אבל המטרה בטיפול בהשמנה בילדים היא לטפל בשלב מוקדם במטרה למנוע צורך בהתערבות ניתוחית. מדובר אחרי הכל בילדים, כל החיים לפניהם".

מוגש כשירות לציבור וללא מעורבות בתכנים על ידי נובו נורדיסק

ערן דוידי, בשיתוף נובו נורדיסק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully